Přejdi na obsah Přejdi na navigaci

ÚvodBlogCo na Vás ví velký bratr ze supermarketu?

Co na Vás ví velký bratr ze supermarketu?

Věrnostní kartyVěrnostní karty jsou v dnešní době velkým hitem a nabízí je téměř všechny menší i větší obchody, supermarkety, restaurace, kavárny a další subjekty. Pro zákazníka je výhoda v tom, že díky nim může občas dostat nějakou tu slevu. Obchodník má zase větší šanci, že příště zákazník zamíří opět k němu, aby načerpal co nejvíce výhod. Kromě toho ale karty (obzvláště v supermarketech) slouží jako extrémně cenný zdroj dat, díky kterým je možné dopodrobna analyzovat chování zákazníků, generovat jim na míru reklamní akce a letáky, nebo správně rozmístit zboží, aby se ho prodalo co nejvíce. Co však ještě, pokud je mi známo, žádný supermarket nenapadlo, je založení vlastní marketingové agentury, která by na základě přesné znalosti vzorců chování místních lidí poskytovala reklamní služby okolním obchodníkům a firmám. Dali jsme tedy delfíní hlavy dohromady a zde je seznam toho, co by se z dat z věrnostních karet dalo pro tyto účely vyčíst a využít:

1. Těhotenství: Poměrně známé a používané - žena začne nakupovat specifické vitamíny (jako Mamavit, zinek, hořčík) a doplňky stravy, neparfemované tělové krémy a mýdla. Když dojde na věci jako dudlíky a nejmenší papírové pleny, je už poměrně jasno. Určitě by tedy bylo vhodné zaslat kupóny na nákup plenek, doplňků stravy a další nezbytné produkty. V úvahu přichází také nabídka speciálního pojištění, dětských spořících produktů, jedné lekce cvičení pro těhotné zdarma, služeb chůvy a úklidu domácnosti, kurz vaření pro nejmenší, knih o výchově dítěte, kočárku, dětské sedačky.. paleta je tady opravdu hodně široká. Velmi přesně lze následně odhadnout datum narození dítěte a nabídky neustále aktualizovat v závislosti na jeho věku (opět plenky, hračky, školní pomůcky, knihy, finanční produkty, atd.).

2. Životní styl: Místo rohlíků se v košíku začalo objevovat celozrné pečivo, nízkotučné jogurty, více ovoce a zeleniny, občas nějaké doplňky stravy? Pravděpodobně jste se rozhodli zhubnout! Mohla by vás zaujmout nabídka služeb výživového poradce, kupon na slevu do místního fitness centra, přípravky pro hubnutí, sportovní oblečení a obuv.

3. Životní styl II: Opět jste se vrátili k původním nákupům? Asi ještě budete mít černé svědomí, mohla by se tedy hodit nabídka kosmetické chirurgie (liposukce je sice drahá, ale bez práce).

4. Vztahy: Začala žena po dlouhém období nákupů jogurtů, ovoce, zeleniny a jedné housky nakupovat také chleba, párky, salámy a pivo? Gratulujeme k nalezení partnera. Třeba by vás zaujala nabídka romantické dovolené, příjemné restaurace, pánských pyžam nebo nabídka bytů od místní realitní kanceláře.

5. Vztahy II: Vrátily se nákupní zvyklosti k normálu a přibyly hektolitry zmrzliny ? Třeba by vám pomohla místní seznamovací kancelář nebo nabídka pobytu zaměřená pouze na ženy.

6. Vztahy III: Začaly se vedle obvyklých rodinných nákupů objevovat drobnější nákupy ve složení víno - pochoutky - kondomy? Šanci na úspěch by mohly mít krátké romantické pobyty v diskrétním prostředí, luxusní kabelky a spodní prádlo nebo šperky (Že u těchto nákupů věrnostní kartu nepoužíváte ? Nezapomeňte tedy také vždy platit hotově a nosit kšiltovku staženou hluboko do čela).

6. Mazlíčci: Začali jste nakupovat granule, kočičí konzervy, krmení pro ryby a podobné produkty? Mohla by vás zaujmout nabídka nejbližšího veterináře, zvířecích hraček nebo  přenosných boxů.

7. Chata a chalupa: Nakupujete každý pátek větší množství potravin a o víkendech se v obchodě neukážete? Jsou mezi potravinami buřty k opékání, maso na gril, dřevěné uhlí, bedna piva, sprej proti klíšťatům? Pak byste mohli využít zahradní nábytek, nový gril, zajištění a pojištění rekreačního objektu, sekačku nebo sadu nářadí.

8. Slevy: Nakupujete téměř výhradně věci ve slevě a akční zboží, používáte slevové kupony a stravenky? Asi budete mít o něco hlouběji do kapsy, mohla by se hodit nabídka kreditní karty s odložením splátek. Případně to může znamenat závislost na slevách a tedy možnost prodat i zboží s vysokou marží, jen když ušetříte těch 5%.

9. Majitel auta: Děláte velké nákupy, které pravděpodobně nemáte šanci odnést? Pak určitě jezdíte autem a mohla by se hodit nabídka místního servisu, slevy na pohonné hmoty u sousední čerpací stanice nebo levnějšího povinného ručení.

10. Pravidelný zákazník: Děláte pravidelně velké nákupy s více-méně stejným složením ? Mohla by se hodit nabídka dovozu zdarma až do domu, pokud nakoupíte ještě o něco více (ze konkrétní částku).

11. Cestující: Během pracovních dní děláte malé nákupy v celém regionu/celé zemi. Pravděpodobně jezdíte na služební cesty, mohla by Vás zajímat výhodná nabídka sítě hotelů, nebo sběr soukromých věrnostních bodů za tankování do služebního auta.

12. Dovolená: Ze složení nákupního koše lze odhadnout výši rodinného příjmu a posílat nabídku místní cestovní kanceláře na ubytování v patřičné cenové hladině.

13. ...napadnou Vás další věci, které lze odvodit z Vašeho nákupního chování? Dejte nám o tom vědět na LinkedIn nebo Facebook.

A když věrnostní kartu nemáte ?

Že věrnostní kartu nemáte a z výše uvedených důvodů nepoužíváte? Pak je vhodné dát si pozor také na to, abyste nákup svého partnera (který svou kartu vždy rád předloží, protože každý bod se hodí) neplatili vaší PLATEBNÍ kartou. Pokud to uděláte, je možné si Vás rovnou provázat s předloženou věrnostní kartou jako pravděpodobného člena rodiny. Neděláte ani to? Supermarkety začínají čím dál více flirtovat se systémy pro rozeznání obličeje, takže doporučujeme zakoupit karnevalovou škrabošku.

Závěrem

Protože se živíme zpracováním dat a víme, co se s nimi dá dělat, doporučujeme vždy pečlivě zvážit, jaké informace o sobě komukoliv poskytnete a zamyslet se nad tím, co s nimi může dělat. A kdybyste náhodou nějaký věrnostní systém sami provozovali, víte, na koho se obrátit, když z něj budete chtít získat co nejvíce :)

 

autor: Jakub Holubec

Zpět na výpis rubriky